لوله مانیسمان رده ۸۰

فرق لوله رده ۸۰ با لوله رده ۴۰

معمولا کسانی که توی صنعت لوله و کار صنعتی هسنتد بهتر میدانند مانیسمان به چه معناست، چرا همه‌جا سخن از لوله مانیسمان رده ۸۰ و ۴۰ است؟ مواد به کار رفته در این لوله‎ها چیست؟

لازم به ذکر است، رده ۸۰ و ۴۰ بیانگر اندازه ضخامت دیواره لوله هستند. اما چرا این اندازه‌ها اینقدر پر تقاضا هستند؟

دلیلش اینجاست:

به دلیل ظرفیت فشار عمومی‌شان، لوله فولادی رده ۸۰ و رده ۴۰ در صنایع بسیار متنوعی قابل استفاده هستند، به همین دلیل خریداران همیشه در پی خرید عمده این لوله‌‎ها می‌باشند.

مواد ساخت لوله فولادی رده ۸۰ و ۴۰ هیچ محدودیتی ندارد. شما می‌توانید یک لوله مانیسمان رده ۴۰ با فولاد ضد زنگ، همچون ASTM A312 گرید ۳۱۶L سفارش دهید؛ یا یک لوله مانیسمان رده ۴۰ کربنی مانند API 5L، ASTM A53، ASTM A106B، A179، A252، A333 و…

 

 

فرق لوله مانیسمان رده ۴۰ با لوله مانیسمان رده۸۰

  • لوله مانیسمان رده ۸۰ در وزن “ضخیم” و لوله مانیسمان رده ۴۰ در وزن “استاندارد” وجود دارد. برای ساخت لوله مانیسمان رده ۸۰ و رده ۴۰ از مواد یکسانی استفاده می‌شود.
  • لوله مانیسمان رده ۸۰ از لوله رده ۴۰ استحکام و استقامت بیشتری دارد.
  • هر دو لوله قابلیت استفاده ساختمانی دارند، اما استفاده از لوله رده ۴۰ مرسوم‌تر است.
  • لوله رده ۸۰ عموماً در مواردی که لوله روی سطح جاگذاری می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر نیازی به قدرت اضافی نباشد، لوله مانیسمان رده ۴۰ انتخاب مناسبی‌ست.
  • در مقایسه با لوله مانیسمان رده ۸۰، لوله رده ۴۰ از وزن کمتری برخوردار است.
  • تولید لوله مانیسمان رده ۸۰ مستلزم مصرف مواد اولیه بیشتریست که در نتیجه موجب افزایش قیمت نهایی قابل توجهی در این رده از لوله می‌شود.
  • اگر نیاز به انتقال مواد با دما یا فشار بالا باشد، لوله فولادی رده ۸۰ به دلیل ضخامت بیشترش بهترین گزینه است.

نکته قابل توجه : فرق لوله های رده ۸۰ با لوله های رده ۴۰ و رده ی پایینتر در این است وزن و ضخامت کمتری دارند و از لحاظ قیمت هم متفاوت اند و از لحاظ نصب کردن لوله های رده پایین برای نصب کردن آسانتر است و به آسانی می توان آنها را نصب کرد ولی اگر در صورت نیاز بخواهیم این لوله ها را در جایی که دما و فشار کاری زیادی هست گزینه ی بهتر انتخاب لوله های رده ۸۰ می باشد فشار زیادی رو تحمل می کنند و دارای ضخامت بالایی هستند.

شماره رده برای ابعاد لوله مانیسمان به چه معناست؟

معمولاً برای توصیف اندازه لوله مانیسمان مورد نظرمان از “رده” لوله استفاده می‌کنیم که مربوط به ضخامت دیواره لوله است و با اعداد بخصوصی نشان داده می‌شود. شماره رده لوله یک اندازه ضخامت دیواره نیست، بلکه مجموعه‌ای از اندازه‌هاست. شماره رده‌های مختلف یعنی اندازه‎های ضخامت دیواره مختلف برای لوله‌هایی با قطر یکسان. رایج‎ترین شماره‌‎ رده‌های لوله مانیسمان ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۰S،۳۰ ، ۴۰، ۴۰S، ۶۰، ۸۰، ۸۰S، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و ۱۶۰ هستند. هرچه شماره رده بیشتر باشد، ضخامت دیواره و مقاومت در برابر فشار نیز بیشتر است.

 

فرق لوله مانیسمان رده ۴۰ با رده ۸۰ در چیست؟

فشار کاری لوله مانیسمان رده ۴۰

لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ به طور گسترده در صنایع مختلف جهان مورد استفاده‌ بوده و هرکدام مزایای خود را در مصارف مختلف دارند. برای مثال لوله مانیسمان رده ۴۰، به دلیل ضخامت دیواره کم‌اش، بهترین انتخاب برای صنایع و خط لوله‌هایی با فشار کم می‌باشد. در صورتی که لوله مانیسمان رده ۸۰ ضخامت دیواره و قابلیت تحمل فشار بیشتری دارد. این خصوصیت، لوله مانیسمان رده ۸۰ را تبدیل به یک گزینه ایده‌آل برای صنایع شیمیایی می‌کند. برای تفهیم بهتر تفاوت این دو رده می‌توان گفت لوله مانیسمان ۱” رده ۴۰ دارای حداقل ضخامت ۱۳۳” و ظرفیت فشار ۴۵۰ پوند بر اینچ است، در حالی که حداقل ضخامت همین لوله در رده ۸۰ برابر ۱۷۹” و ظرفیت فشارش ۶۳۰ پوند بر اینج است.