لوله و اتصالات آهنی

سهم عمده بازار لوله و اتصالات مربوط به لوله های فلزی است. در تولید لوله های فلزی متریال های متنوعی به کا گرفته می شود. برای تقویت خواص مکانیکی لوله های فلزی، از آلیاژهای مختلفی استفاده می شود. می توان لوله های آهنی را به گروه های آهن گالوانیزه،چدن و فولاد دسته بندی کرد. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع لوله های آهنی بپردازیم.

انواع مختلف لوله های آهنی

لوله آهنی گالوانیزه

لوله های گالوانیزه یکی از انواع لوله های آهنی است. مهمترین نقطه ضعف فلز آهن، زنگ زدن و خوردگی این فلز است که هر چقدر میزان رطوبت هوا بیشتر باشد زنگ زدن آهن با سرعت بیشتری رخ می دهد. برای بالا بردن مقاومت و طول عمر لوله های آهنی از یک لایه پوشش فلزی به نام گالوانیزه که معمولا از جنس روی است بر روی لوله و اتصالات آهنی کشیده می شود. استفاده از این روکش مانند یک محافظ عمل کرده و طول عمر لوله آهنی را افزایش می دهد.

مزایای لوله های آهنی گالوانیزه

این لوله ها و اتصالات مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.

خاصیت چکش خواری و استحکام کششی این لوله ها آهنی  از انواع لوله های چدنی بالاتر است.

لوله و اتصالات گالوانیزه به دلیل ضریب انبساط کم، در تغییرات دمایی، کاهش و یا افزایش طول کمتری دارند.

قیمت این لوله ها و اتصالات از لوله های فولادی کمتر است.

لوله و اتصالات آهنی چدن

یکی دیگر از انواع لوله های آهنی، لوله های چدن هستند با افزودن کربن به آهن می توان خواص آهن را تقویت کرد و مشکلات آهن را تا حدود زیادی برطرف نمود. برای تولید چدن معمولا حدود ۲ تا ۶ درصد کربن را به آهن اضافه می کنند. لوله های چدنی به دلیل داشتن کربن بیشتر،انعطاف پذیری کمتری دارند. لوله های چدن موجود در بازار در دو مدل داکتیل و معمولی می باشد. چدن داکتیل به دلیل متریالی که در ان به کار گرفته شده از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. خاصیت انعطاف پذیری در تولید لوله از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل امروزه استفاده از لوله های معمولی تقریبا منسوخ شده است.

لوله و اتصالات فولادی

لوله و اتصالات فولادی یکی دیگر از انواع لوله های آهنی هستند که در سه دسته لوله های فولادی سیاه، لوله های فولادی استینلس و لوله و اتصالات فولادی کربنی تولید می شوند. لوله های فولادی سیاه که بانام لوله لخت یا خام نیز شناخته می شود، از جنس فولاد می باشند که هیچ پوششی بر روی آن وجود ندارد. از این لوله ها برای انتقال آب، گاز و نفت استفاده می شود. لوله های فولادی استینلس که نام دیگر آن لوله و اتصالات فولادی اینوکس است. در این لوله ها از کروم استفاده می شود و از واکنش کرم با اکسیژن یک لایه منفعل ایجاد می شود که از خراب شدن فلز محافظت می کند. لوله و اتصالات فولادی کربن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، معمولا برای انتقال گازهایی مانند بخار و میعان و در صنایع گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.