لوله جدار چاه مشبک

لوله های جدار چاه مشبک اغلب در چاه و یا ستون ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به ماهیت آنها برای تفکیک مایعات مورد نظر بسیار کاربرد دارند و اغلب برای انتقال آب شهری درون چاه تعبیه می‌شود به این صورت محیط داخلی و محیط بیرونی از یکدیگر جدا سازی شده است. با این تفاسیر و با توجه به نوع کاربری به آن ها لوله جدار چاه مشبک می‌گویند.

با توجه به اینکه این لوله مشبک درون چاه تعبیه می گردد در نتیجه باید در مقابل رطوبت، فرسایش و خوردگی مقاومت بالایی را از خود نشان دهد بنابراین در تهیه این دسته از محصولات فولادی باید معیار اصلی را مقاومت در برابر خوردگی قرار داد. وظیفه اصلی لوله جدار چاه مشبک تفکیک محیط چاه از پیرامون است برای جلوگیری از ریزش دیواره جدار چاه می توان تعدادی از محصول را در آن تعبیه نمود تا از ریزش ممانعت به عمل آید. اصولاً در هر عملیات بین ۴ الی ۶ لوله مشبک درون جدار چاه قرار داده می شود.  انواع متنوعی از لوله جدار چاه مشبک در بازار یافت می شوند که با توجه به مصرف، کوچک و بزرگی پروژه و محل مورد نظر دارای قیمت متفاوت می باشند.

با توجه به اینکه کشور ما در منطقه زلزله خیز واقع گردیده است مقاومت جانبی و عمــودی لوله های مشبک جدار چاه از اهمیت ویژه ای بر خوردار می باشد در پروسه تولید اسکرین غربال طرح جانسون  علاوه بر شکل خاص  وایر و رادها که باعث افزایش مقاومت اسکرین میگردد ، انجام عملیات کشش و نورد که بر روی دو عنصر اصلی این  نوع لوله یعنی وایر و رادها صورت میگیرد باعث افزایش سختی مفتول وایر و راد  از ۱۱  راکفل به۲۲ تا ۲۴ راکفل می شود.

مساحت سطح باز منافذ یا شیارها در انواع لوله های مشبک جدار چاه از میانگین ۲/۵ تا  ۳۷ درصد در یک متر مربع سطح لوله متغییر است که کمترین درصد یا مساحت سطح  باز شیار مربوط به لوله های شیاردار شده دستی ( هوابرشی –  فرزی ) با ۲/۵ درصد و بیشترین مربوط به لوله های فولادی مشبک  وی – وایر غربال طرح جانسون با میانگین  ۳۷  درصد یعنی ۱۴ برابر لوله های هوا برشی و فرزی می باشد در نتیجه آبدهی این نوع لوله مشبک  ۱۴  برابر آنها می باشد.