جنس لوله گازی
برای اینکه ایمنی ساختمان را در لوله کشی گاز بالا ببریم باید به جنس لوله گاز توجه بیشتری بکنیم. یکی از موارد مهمی که در ساختمان از اهمیت بیشتری برخوردار است لوله کشی گاز می باشد برای بخت و پزو و ایجاد گرمایش که اگر دقت و ایمنی را در لوله کشی گاز رعایت نکنیم ممکن است که خطرات و خسارات زیادی به بار بیاورد. پس باید در انتخاب جنس لوله گازی دقت زیادی کنیم.
جنس لوله گازی :
۱-فولاد
۲- مس
۳-برنج
۴- لوله های پلی اتیلن
برای تولید لوله های گازی میتوانیم از فولاد و مس و برنج استفاده کنیم بهترین و مرغوب ترین لوله ای که برای کشیدن گاز بسیار مناسب است فولاد سیاه می باشد و همچنین می‌ توانیم در برخی مناطق به جای فولاد سیاه از فولاد گالوانیزه و مس و برنج استفاده کنیم ولی از لوله گازی مس در هر منطقه ای نمی توان استفاده کرد بعضی از مناطق هستند که استفاده از مس ممنوع می باشد در هر منطقه ای که لوله کشی گاز انجام می شود باید جنس لوله گازی را با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه انتخاب کرد.
جنس لوله های گازی فولادی اکثرا مشکی می باشد و قابل انعطاف هستند و کار با آنها بسیار راحت می باشد و می توان به هر شکلی که لازم داریم انعطاف دهیم برای اولین بار از لوله پلی اتیلن برای کشیدن گاز به منازل در کشور های پیشرفته استفاده شد. اما به صورت محدود تا این که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت مواد پلی اتلین از این لوله به اندازه نامحدود استفاده می شود به طوری که در بعضی از کشورهای جهان بیش از ۹۵ درصد خطوط لوله کشی گاز شهری از جنس لوله پلی اتیلن می باشد ما جنس لوله گازی را با توجه به فشار گاز داخلی انتخاب می کنیم که در این صورت اندازه لوله ها متفاوت می باشد در لوله کشی گاز در خطوط اصلی انتقال گاز از لوله های فلزی استیل استفاده می کنیم اما برای انتقال گاز به شهرها و روستاها و انشعابات مصرف بهترین لوله لوله پلی اتیلن می باشد اما در کشور عزیزمان ایران برای لوله کشی های خانگی از لوله های فولادی استفاده می کنیم.