لوله پلی اتیلن دوجداره

لوله های پلی اتیلن را می توان از لحاظ تعداد لایه، به دو دسته لوله پلی اتیلن تک جداره و  لوله پلی اتیلن دوجداره تقسیم بندی کرد. دانستن تفاوت لوله پلی اتیلن تک جداره با لوله پلی اتیلن دوجداره برای انتخاب درست آنها در پروژه های اجرایی مربوطه لازم است. چرا که شرایط استفاده و نصب هر کدام از این لوله ها در پروژه های صنعتی متفاوت خواهد بود.

در لوله پلی اتیلن دو جداره یک لوله درون یک لوله ی دیگر قرار گرفته و یا با یک پوشش بیرونی محصور شده است. به لوله داخلی لوله اصلی یا حامل گفته می شود و لوله خارجی آن لوله ثانویه و یا مهار نام دارد. انواع لوله ‌های پلی اتیلن دوجداره به منظور انتقال فاضلاب و سیالات بدون فشار داخلی طراحی و ساخته شده اند. در واقع مهمترین مزیت لوله های پلی اتیلن دوجداره نسبت به لوله پلی اتیلن تک جداره مقاومت بالای آن در برابر فشار بارهای خارجی است. در تولید و پیاده سازی لوله های پلی اتیلن تک جداره، بیشتر مقاومت در برابر فشار داخلی سیال که از طریق لوله عبور می کند، در نظر گرفته می شود، در حالی که در لوله های پلی اتیلن دوجداره، مقاومت در برابر فشار بارهای خارجی هدف اصلی طراحی است. از دیگر مزایای لوله های پلی اتیلن دو جداره، تولید قطر بالا در مقایسه با انواع دیگر است.

لوله‌ های پلی اتیلن دوجداره غالبا در دو نوع لوله های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت و لوله‌ های پلی اتلین دوجداره اسپیرال تولید می شوند.کاروگیت لوله دوجداره ای است که لایه داخلی آن صاف و لایه بیرونی دندانه دندانه است. سطوح مختلف داخلی و خارجی  این لوله های دوجداره به آنها استحکام و سختی بیشتری می بخشد. اما در لوله دوجداره اسپیرال لایه داخل و بیرون هر دو صاف است. فضای صاف داخلی در این لوله های پلی اتیلن دوجداره منجر به ایجاد خاصیت هیدرولیکی می شود.

لوله پلی اتیلن دو جداره دارای استاندارد هایی نظیر استاندارد INSO 9116-1، INSO 9116-2، INSO 9116-3، DIN 16961-1 و  DIN 16961-2 می باشد. لوله های پلی اتیلن دوجداره به دلیل مزیت ممتاز ذکر شده در بالا در دیگر صنایع نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال لوله ‌های اسپیرال پلی اتیلن در پروژهای پل‌ سازی و راه‌ سازی کاربرد دارند.