لوله پلی اتیلن فشارقوی 

از انواع لوله های پلی اتیلن می توان لوله پلی اتیلن فشار قوی را نام برد که جزو لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر می باشد. این لوله ها یکی از پر مصرف ترین لوله هادر دنیا شناخته شده اند. همانطور که از اسم این لوله ها مشخص است از جنس پلی اتیلن ساخته شده اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع لوله های پلی اتیلن و کاربردهای آن بپردازیم.

تعریف لوله پلی اتیلن فشارقوی

این لوله ها یک نوع از لوله های پلی اتلین هستند که می توان در فشار کاری ۶ تا ۳۲ اتمسفر از آنها استفاده کرد. این لوله ها با چگالی بالا HDPE و در دو گرید HDPE100 و HDPE80 ساخته می شود. این لوله ها در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرارداد و اغلب تحت فشار مستقیم پمپ هستند. بنابراین برای افزایش استحکام و طول عمر لوله های پلی اتیلن، از موادی که دارای ترکیبات ضد اشعه آفتاب (آنتی یووی) می باشد استفاده می شود. از این لوله ها برای منتقل کردن آب با فشار بالا در مسیرهایی ناهموار و دارای شیب استفاده می شود.

لوله های پلی اتلین فشار قوی یکی از انواع لوله های فشارقوی هستند که دارای کاربرد های متفاوتی می باشند. از مهمترین کاربردهای این لوله ها می توان به انتقال گاز های طبیعی، انتقال فاضلاب شهری و روستایی، انتقال فاضلاب صنعتی، سیستم های آبیاری متحرک نام برد. از ویژگی های مهم لوله پلی اتیلن فشار قوی می توان به وزن سبک و مقاومت بالا در برابر تغییر شرایط و ترک خوردگی اشاره کرد.

مواد اولیه که برای تولید لوله های فشار قوی استفاده می شود مواد پلی اتیلن مشکی است. برای دسته بندی لوله های پلی اتیلن بر روی بدنه آنها نوارهای رنگی کشیده می شود که نشان دهنده کاربرد این لوله ها می باشد.

نوار آبی: لوله هایی که برای انتقال خطوط آب استفاده می شود

نوار قرمز رنگ: برای انتقال خطوط فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

نوار زرد: برای انتقال خطوط گاز استفاده می شود.

 انواع مختلف لوله پلی اتیلن فشارقوی

۱- لوله تک جداره پلی اتیلن(تحت فشار)

از این لوله ها برای انتقال فاضلاب، آب، محافظت از کابل برق و مخابرات و … استفاده می شود.

۲- لوله های دو جداره  پلی اتیلن (ثقلی)

برای انتقال سیالات بدون فشار داخلی و جریان ثقلی تولید می شود. از این لوله های فشارقوی برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه های بزرگ و کوچک که بدون فشار و به صورت ثقلی هستند، استفاده می شود. این لوله ها می توانند نیروهای ترافیکی و زیر سطحی بالا و فشار خارجی را تحمل کنند.