فلنج رزوه ای

یکی از ابزارآلات اتصال فلنج رزوه ای (فلنج دنده ای) می باشد و برای اتصال لوله های صنعتی و متصل کردن شیرآلات و دستگاهها مورد استفاده قرار می گیرد. فلنج رزوه ای یا دنده ای قطعاتی به شکل دایره یا دیسک هستند که به صورت جفتی استفاده می شوند و اتصال آنها از طریق پیچ و مهره امکان پذیر است و نیازی به جوشکاری ندارد.  فلنج رزوه ای را می توان به راحتی باز و بسته کرد و در فشار کم و بالا قابل استفاده می باشند.

اتصال فلنج رزوه ای، همانطور که از نام آن مشخص است از طریق رزوه امکان پذیر است. مهمترین مزیت فلنج رزوه ای قابلیت استفاده به دفعات زیاد است. فلنج رزوه ای را می توان به دفعات باز و بسته کرد. فلنج های رزوه ای در اندازه ها و فشارهای کاری مختلف تولید می شوند اما نوع کوچکتر آن کاربرد بیشتری دارد. برای اتصال فلنج های رزوه ای از نوار تفلون های مخصوصی استفاده می شود تا آب بندی شود. البته گاهی اوقات برای اطمینان از آب بندی، از یک پاس جوش آب بندی هم استفاده می شود. از فلنج رزوه ای در خطوط فشار پایین و غیر اشتعال زا استفاده می شود. استفاده از فلنج رزوه ای در خطوط لوله ای که ضخامت کمی دارند امکان پذیر نیست زیرا ایجاد رزوه بر روی لوله هایی که ضخامت کمی دارند مقدور نیست.

فلنج های رزوه ای از پرکاربردترین اتصالات هستند که در دو مدل فلنج با سطح لبه دار و فلنج با سطح صاف تولید می شود و در تولید آن از چدن و فولاد و استینلس استفاده می شود. برروی سطح فلنج سوراخ هایی وجود دارد که کاربرد آن برای اتصال یک جفت فلنج به یکدیگر و یا اتصال به شیرآلات می باشد.

مزایای استفاده از فلنج رزوه ای 

  1. فلنج دارای رزوه است و از طریق پیچ و مهره می توان به دفعات از آن استفاده کرد.
  2. به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد.
  3. برای اتصال آنها نیازی به جوشکاری نیست.
  4. در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند.
  5. فلنج های رزوه ای طول عمر نسبتا بالایی دارتد.
  6. سطح فلنج ها به صورت صاف و مسطح است.
  7. از این اتصالات می توان برای اندازه های مختلف لوله ها استفاده کرد.
  8. در مکان هایی که جوشکاری خطرناک است و احتمال انفجار وجود دارد از فلنج رزوه ای استفاده می شود.
  9. این اتصالات بهترین انتخاب برای خطوط لوله کشی با قطر کوچک هستند.