لوله درزدار مارپیچی

هنگامی که یک ورق فولادی طبق ابعاد و  ضخامت های خاصی برش خورده, نورد شود و سپس لبه ورقه ها به هم جوش خورده وبه شکل لوله درآید محصول آن لوله درزدار مارچیپی است که به خاطر روش اعمال شده به لوله جوش نیز معروف است و نوع جوش به کار رفته در تولید لوله درزدار مارپیچی انقدر مهم است که یک سری دسته بندی این نوع لوله بر اساس همین امراست.

چون ورق لوله درزدار مارپیچی هنگام شکل گیری لوله, توسط دستگاههای مخصوص به شکل مارپیچی بیرون می آید به آن اسپیرال میگویند و جوش آن به صورت جوشکاری قوسی زیرپودری انجام می شود یعنی برای جوشکاری از الکترود استفاده شده و برای محافظت از برخورد هوا با الکترود هنگام جوشکاری، یا از پودر مخصوص استفاده میکنند که به آن جوش زیرپودری میگویند یا از گاز خنثی مانند co2 یا آرگون استفاده میشود.

لوله درزدار مارپیچی به یک لوله استیل مارپیچ با قطر DN850 یا بیشتر اشاره دارد. مواد اولیه اصلی تولید لوله نوار است. مقاومت لوله های درزدار مارپیچی به طور کلی از لوله های جوش داده شده با درز مستقیم بیشتر است. لوله های درزدار مارپیچی جوش داده شده با قطر بیشتر می توانند از سطوح باریک تری تولید شوند. لوله های درزدار مارپیچی جوش داده شده با قطرهای مختلف نیز می توانند از بیلت هایی با همان عرض تولید شوند. لوله درزدار مارپیچی بزرگ از فناوری جوش قوس غوطه ور دو طرفه استفاده می کند. جوش قوس غوطه ور دارای مزایای کیفیت جوشکاری پایدار ، بهره وری بالا از جوشکاری ، نور قوس و دود کم است

استاندارد لوله های درزدار مارپیچی برای خطوط لوله گاز طبیعی ۹۷۱۱ و API است. آزمایش تشخیص عیب لازم است و تشخیص نقص آن باید تضمین شود. لوله های درزدار مارپیچی جهت صادرات نیاز به رنگ آمیزی و روکش فلزی دارند. برای جوشکاری لوله های فولادی در طی مراحل ساخت راحت است و هدف از رنگ کردن یک روش ساده ضد خوردگی است.