اتصالات در سازه های فولادی

به مجموعه ای از اعضای فولادی مانند ستون و تیرهای فولادی که از طریق اتصالات به یکدیگر متصل شده و یک واحد یکپارچه را تشکیل دهند، اسکلت فلزی می گویند. در سازه های فولادی اتصالات و جزئیات آنها دارای اهمیت بسیار است.

اتصالات در سازه های فولادی به چه معنا است

برای اینکه بتوانیم چند قطعه در ساختمان فولادی را به یکدیگر وصل کنیم نیاز به یک قطعه رابط داریم که با کمک جوش دادن آن قطعات را به یکدیگر وصل کنیم. در واقع نقش اتصالات در سازه های فولادی تقسیم کردن نیرو ها بین اعضا و متصل کردن اجزای مختلف یک سازه فولادی است. در این نوشته قصد داریم انواع اتصالات در سازه های فولادی را برای شما تشریح کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اتصالات سازه های فولادی را می توان به روش های مختلف دسته بندی نمود. از نظر اعضای متصل شونده و مصالح تشکیل دهنده می توان اتصالات سازه های معمولی را به سه گروه بتنی، فولادی و مختط تقسیم کرد. از لحاظ درجه گیرداری، اتصالات سازه های فولادی به سه دسته اتصالات ساده، گیردار و نیمه گیردار تقسیم می شوند.

انواع مختلف اتصالات فولادی

اتصالات گیردار در سازه های فولادی

این اتصالات ظاهری شبیه صلیب دارند و تیر متصل به ستون اجازه حرکت در هیچ کدام از جهات X, Y , Z نداردو تنها لنگر یا ممان انجام می شود. در این نوع از اتصال حتما باید گیرداری کامل ایجاد شود برای این کار از ورق زیرسری به عنوان نشیمن و از ورق روسری یا در صورت نیاز از نبشی جان استفاده می گردد. این اتصالات را می توان از طریق جوش مستقیم یا به صورت فلنچی و یا از طریق ورق اسپیلایس و به صورت پیچ و مهره اجرا کرد.

اتصالات مفصلی در سازه های فولادی

اتصال مفصلی ممان یا لنگر را منتقل نمی کند و مانع از حرکت اعضا در دو جهت X, Y می شود. به همین دلیل در این روش از ورق های گیردار استفاده نمی شود. و فقط قسمت پایین و بالای اتصال را از طریق جوش زدن به ستون متصل می کنند. در واقع در اتصالات مفصلی از یک نشیمن و در مواقع لزوم از ورق یا نبشی جان استفاده می شود.

اتصالات بادبند در سازه های فولادی

بادبندها یکی از اعضای سازه فولادی محسوب می شوند که وظیفه اصلی این اتصالات، انتقال و تحمل نیروهای جانبی می باشد. تا زمانی که بارهای جانبی مانند نیروی باد و زلزله به سازه وارد نشود این اتصالات عملکرد خود را به درستی نشان نمی دهند. اندازه پروفیل انتخاب شده برای بادبند، ابعاد جوش و ضخامت ورق های اتصالی از نکات مهمی هستند که که در اتصالات بادبندها اهمیت بالایی دارند و باید رعایت شوند.