انواع اتصالات لوله مانیسمان

همانطور که می دانید لوله مانیسمان یکی از انواع لوله ها می باشد که در تولید آن، هیچ گونه جای جوش و درز وجود ندارد. برای وصل کردن انواع لوله ها به یکدیگر و همچنین هدایت لوله کشی در مسیر مورد نظر باید از اتصالات استفاده شود. اتصالات استفاده شده باید با نوع لوله هماهنگی داشته باشد زیرا بر پایداری و مقاومت خطوط لوله کشی تاثیر به سزایی دارد. روش ساخت اتصالات مانیسمان مشابه لوله های مانیسمان است. یعنی در فرایند تولید این اتصالات جای درز و جوش وجود ندارد. از این اتصالات بیشتر در مواقعی که لوله کشی دارای شرایط حساس است، استفاده می شود. اتصالات لوله مانیسمان انواع مختلفی دارد ما در این نوشته همراه شما هستیم تا انواع مختلف اتصالات  مانیسمان را معرفی نماییم.

انواع مختلف اتصالات لوله مانیسمان

اتصالات مانیسمان در انواع مختلف تولید شده است تا در هر شرایطی قابل استفاده باشد. انواع رایج این اتصالات عبارتند از:

۱- اتصالات مانیسمان زانویی 

برای تغییر مسیر لوله کشی از اتصالات زانویی استفاده می شود. این اتصالات در دو حالت متفاوت و با زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه تولید می شود از این زانویی برای اتصال دولوله به یکدیگر استفاده می شود. برای این کار اتصالات را بین دو لوله قرار داده و با استفاده از جوشکاری آنها را به یکدیگر متصل می کنند.

۲- اتصالات مانیسمان سه راهی 

یکی از انواع متداول اتصالات مانیسمان، سه راهس می باشد که در دو نوع متفاوت تولید  می شود. نوع اول برای اتصال دو لوله با قطر یکسان استفاده می شود. نوع دوم برای اتصال لوله با قطر های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل می توان یک لوله را به سه لوله باقطر مختلف متصل کرد.

۳- اتصالات مانیسمان تبدیل 

برای متصل کردن دو لوله با قطر متفاوت و یا تغییر اندازه سر لوله از این اتصالات استفاده می شود. اتصالات تبدیل مانیسمان به گونه ای طراحی شده که یک طرف آن کوچک و طرف دیگر بزرگ تر است. و برای وصل کرد یک لوله کوچک به یک لوله بزرگ و برعکس از این اتصالات مانیسمان استفاده می شود.

۴- اتصالات مانیسمان گپ

از اتصالات گپ مانیسمان برای مسدود کردن خطوط لوله کشی استفاده می شود که در اندازه های متفاوتی تولید می شود. هنگام مسدود کردن انتهای لوله کشی با استفاده از جوش گپ را به لوله متصل می کنند.

۵- اتصالات مانیسمان چهار شاخه 

اتصالات چهار راهی یا چهارشاخه ظاهری همانند صلیب دارند و هر گاه در مسیر لوله کشی نیاز باشد تا ۴ لوله را به یکدیگر متصل شود، از این اتصالات مانیسمان استفاده می شود.