• 66132729 – 021
    • ۰۹۱۲۹۲۷۳۱۲۴
    • info@foladcenter.com
    • تامین و تجهیز با ارائه فاکتور رسمی - ثبت 1386 - شناسه ملی 10610093926

    بایگانی برای دی ۱۴۰۰

    لوله و اتصالات آهنی

    لوله و اتصالات آهنی

    سهم عمده بازار لوله و اتصالات مربوط به لوله های فلزی است. در تولید لوله های فلزی متریال های متنوعی به کا گرفته می شود. برای تقویت خواص مکانیکی لوله های فلزی، از آلیاژهای مختلفی استفاده می شود. می توان لوله های آهنی را به گروه های آهن گالوانیزه،چدن و فولاد دسته بندی کرد. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع لوله های آهنی بپردازیم.

    انواع مختلف لوله های آهنی

    لوله آهنی گالوانیزه

    لوله های گالوانیزه یکی از انواع لوله های آهنی است. مهمترین نقطه ضعف فلز آهن، زنگ زدن و خوردگی این فلز است که هر چقدر میزان رطوبت هوا بیشتر باشد زنگ زدن آهن با سرعت بیشتری رخ می دهد. برای بالا بردن مقاومت و طول عمر لوله های آهنی از یک لایه پوشش فلزی به نام گالوانیزه که معمولا از جنس روی است بر روی لوله و اتصالات آهنی کشیده می شود. استفاده از این روکش مانند یک محافظ عمل کرده و طول عمر لوله آهنی را افزایش می دهد.

    مزایای لوله های آهنی گالوانیزه

    این لوله ها و اتصالات مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.

    خاصیت چکش خواری و استحکام کششی این لوله ها آهنی  از انواع لوله های چدنی بالاتر است.

    لوله و اتصالات گالوانیزه به دلیل ضریب انبساط کم، در تغییرات دمایی، کاهش و یا افزایش طول کمتری دارند.

    قیمت این لوله ها و اتصالات از لوله های فولادی کمتر است.

    لوله و اتصالات آهنی چدن

    یکی دیگر از انواع لوله های آهنی، لوله های چدن هستند با افزودن کربن به آهن می توان خواص آهن را تقویت کرد و مشکلات آهن را تا حدود زیادی برطرف نمود. برای تولید چدن معمولا حدود ۲ تا ۶ درصد کربن را به آهن اضافه می کنند. لوله های چدنی به دلیل داشتن کربن بیشتر،انعطاف پذیری کمتری دارند. لوله های چدن موجود در بازار در دو مدل داکتیل و معمولی می باشد. چدن داکتیل به دلیل متریالی که در ان به کار گرفته شده از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. خاصیت انعطاف پذیری در تولید لوله از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل امروزه استفاده از لوله های معمولی تقریبا منسوخ شده است.

    لوله و اتصالات فولادی

    لوله و اتصالات فولادی یکی دیگر از انواع لوله های آهنی هستند که در سه دسته لوله های فولادی سیاه، لوله های فولادی استینلس و لوله و اتصالات فولادی کربنی تولید می شوند. لوله های فولادی سیاه که بانام لوله لخت یا خام نیز شناخته می شود، از جنس فولاد می باشند که هیچ پوششی بر روی آن وجود ندارد. از این لوله ها برای انتقال آب، گاز و نفت استفاده می شود. لوله های فولادی استینلس که نام دیگر آن لوله و اتصالات فولادی اینوکس است. در این لوله ها از کروم استفاده می شود و از واکنش کرم با اکسیژن یک لایه منفعل ایجاد می شود که از خراب شدن فلز محافظت می کند. لوله و اتصالات فولادی کربن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، معمولا برای انتقال گازهایی مانند بخار و میعان و در صنایع گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

    بیشتر بدانید

    فلنج رزوه ای

    فلنج رزوه ای

    یکی از ابزارآلات اتصال فلنج رزوه ای (فلنج دنده ای) می باشد و برای اتصال لوله های صنعتی و متصل کردن شیرآلات و دستگاهها مورد استفاده قرار می گیرد. فلنج رزوه ای یا دنده ای قطعاتی به شکل دایره یا دیسک هستند که به صورت جفتی استفاده می شوند و اتصال آنها از طریق پیچ و مهره امکان پذیر است و نیازی به جوشکاری ندارد.  فلنج رزوه ای را می توان به راحتی باز و بسته کرد و در فشار کم و بالا قابل استفاده می باشند.

    اتصال فلنج رزوه ای، همانطور که از نام آن مشخص است از طریق رزوه امکان پذیر است. مهمترین مزیت فلنج رزوه ای قابلیت استفاده به دفعات زیاد است. فلنج رزوه ای را می توان به دفعات باز و بسته کرد. فلنج های رزوه ای در اندازه ها و فشارهای کاری مختلف تولید می شوند اما نوع کوچکتر آن کاربرد بیشتری دارد. برای اتصال فلنج های رزوه ای از نوار تفلون های مخصوصی استفاده می شود تا آب بندی شود. البته گاهی اوقات برای اطمینان از آب بندی، از یک پاس جوش آب بندی هم استفاده می شود. از فلنج رزوه ای در خطوط فشار پایین و غیر اشتعال زا استفاده می شود. استفاده از فلنج رزوه ای در خطوط لوله ای که ضخامت کمی دارند امکان پذیر نیست زیرا ایجاد رزوه بر روی لوله هایی که ضخامت کمی دارند مقدور نیست.

    فلنج های رزوه ای از پرکاربردترین اتصالات هستند که در دو مدل فلنج با سطح لبه دار و فلنج با سطح صاف تولید می شود و در تولید آن از چدن و فولاد و استینلس استفاده می شود. برروی سطح فلنج سوراخ هایی وجود دارد که کاربرد آن برای اتصال یک جفت فلنج به یکدیگر و یا اتصال به شیرآلات می باشد.

    مزایای استفاده از فلنج رزوه ای 

    1. فلنج دارای رزوه است و از طریق پیچ و مهره می توان به دفعات از آن استفاده کرد.
    2. به دلیل داشتن پوشش گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد.
    3. برای اتصال آنها نیازی به جوشکاری نیست.
    4. در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند.
    5. فلنج های رزوه ای طول عمر نسبتا بالایی دارتد.
    6. سطح فلنج ها به صورت صاف و مسطح است.
    7. از این اتصالات می توان برای اندازه های مختلف لوله ها استفاده کرد.
    8. در مکان هایی که جوشکاری خطرناک است و احتمال انفجار وجود دارد از فلنج رزوه ای استفاده می شود.
    9. این اتصالات بهترین انتخاب برای خطوط لوله کشی با قطر کوچک هستند.
    بیشتر بدانید
    لوله و اتصالات گاز

    لوله و اتصالات گاز

    لوله و اتصالات گاز

    از لوله ها برای جابه جایی و انتقال مواد مایع استفاده می شود. هر کدام از لوله ها برای هدف خاصی تولید می شوند. از لوله های گازی برای انتقال گاز مایع استفاده می شود. هر کدام از این لوله ها اتصالات مخصوص به خود را دارند که برای اتصال لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا نکات مربوط به  لوله های گاز و اتصالات آن بیان شده است.

    تعریف لوله گاز

    معمولا برای تولید لوله و اتصالات گاز از ورق های فولادی گالوانیزه استفاده می شود و به دلیل استفاده این لوله و اتصالات برای انتقال گاز به نام لوله های گازی فولادی شناخته می شوند. برای اینکه مقاومت این لوله ها در برابر رطوبت و خوردگی افزایش پیدا کند از ورق های گالوانیزه  در تولید لوله های گاز اسفاده می شود.

    انواع مختلف لوله های گاز

    از مهمترین دسته بندی لوله و اتصالات گاز می توان به دو مورد زیر اشاره کرد

    لوله های گاز توکار

    لوله و اتصالات معمولا برای انتقال گاز از یک شهر به شهر دیگر از لوله های گاز توکار استفاده می شود زیرا این لوله ها مقاومت و استحکام بالایی در برابر ضربات ناگهانی، خوردگی و فرسودگی دارند. برای انتقال گاز در مسافت طولانی از این لوله ها استفاده می شود.

    لوله های گازی روکار

    از این لوله و اتصالات برای راه اندازی و اجرای اننشعابات داخل شهر و داخل ساختمان استفاده می شود. این لوله ها نسبت به لوله های توکار آسیب پذیرتر می باشند و در انتقال گاز در مسافت طولانی نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

    یکی از پرکاربردترین لوله ها در بخش صنعت و ساختمان لوله های گازی می باشد. برای اتصال لوله های گاز به یکدیگر به اتصالات مخصوصی نیاز می باشد.

    انواع اتصالات لوله گاز 

    اتصالات فلنج کف فلزی 

    از این فلنج مشکی رنگ ۳/۴ اینچی در خطوط گاز مایع و LP و تامین هوا استفاده می شود. این فلنج از جنس آهن ساخته شده حداکثر دمای کاری آن ۳۰۰ درجه فارنهایت می باشد. این نوع از اتصالات گاز مناسب لوله های ۳/۴ اینچ می باشد و ۰/۶۲ اینچ ارتفاع دارد.

    اتصالات گازی سه راهی

    رنگ این سه راهی مشکی است و از جنس فولاد ساخته شده است و برای انتقال گاز طبیعی و هوا استفاده می شود. طول این سه راهی ۳/۶ و عرض آن ۲/۵ اینچ می باشد و حداکثر دمای کار این اتصالات ۳۵۰ درجه فارنهایت و حداکثر فشار کاری ۱۵۰  psi است.

    اتصالات زانوی ۹۰ درجه

    درجه خمی این زانوها ۹۰ درجه است و برای انتقال گاز پروپان، گاز طبیعی و انتقال هوا استفاده می شود این اتصال از نوع آرنجی و به رنگ مشکی می باشد.

    لوله و اتصالات گاز (6)

     

    خط لوله گاز یک ساختار فنی است که هر یک از عناصر و گره های آن یک وظیفه عملکردی خاص مهم را حل می کند و مسئولیت ایمنی، کیفیت و عملکرد بدون وقفه شبکه را بر عهده دارد. انواع اتصالات و دستگاه های گاز بسته به جنس ساخت، هدف و نوع پیچیدگی اجرا متفاوت است. لنگر لوله گاز دسته گسترده ای از دستگاه ها و دستگاه هایی است که هم بر روی لوله های گاز و هم بر روی لوازم خانگی نصب می شوند. با کمک آنها، خاموش کردن / مهار، تغییر جهت، کمیت، فشار جریان گاز یا حذف کامل گازها انجام می شود. طیف گسترده ای از این قطعات و لوله و اتصالات طبقه بندی می شوند، بنابراین شما می توانید طبقه بندی اتصالات گاز را به راحتی انجام دهید.

    لوله و اتصالات گاز (7)

     

    هدف از اتصالات لوله و دستگاه های گاز

    اتصالات گاز و تجهیزات گاز برای نصب در خطوط لوله مورد استفاده برای حمل و نقل، تحویل و توزیع سوخت در نظر گرفته شده است. با این مکانیسم ها منبع تغذیه، تغییر فشار، مقدار و جهت جریان گاز روشن و خاموش می شود. شیرها با ویژگی های اساسی مانند فشار اسمی (فشار نامی) و قطر اسمی مشخص می شوند.

    تحت فشار اسمی حداکثر فشار در دمای ۲۰ درجه گرفته می شود که در آن طول عمر طولانی اتصالات مختلف عناصر و واحدها با خط لوله تضمین می شود. Conditional Pass (DN) یک ویژگی است که در شبکه های خط لوله به عنوان پارامتر مشترک قطعات متصل استفاده می شود. بیشتر انواع آرماتورها از یک دستگاه خاموش کننده یا دریچه گاز تشکیل شده است. این یک ساختار به شکل یک مورد است که از بیرون با یک درب بسته می شود. شاتر داخل کیس حرکت می کند. در نتیجه حرکت پیچ نسبت به صندلی های آن، مساحت قسمتی که گاز از طریق آن جریان می یابد تغییر می کند. این فرآیند باعث تغییر در مقاومت هیدرولیکی می شود. سطوح آب بندی و نشیمنگاهی که هنگام قطع شدن خط گاز در تماس هستند سطوح آب بندی نامیده می شوند. در دستگاه های چوک به سطح درب و نشیمنگاه که به نوبه خود یک راهروی قابل تنظیم برای انتقال سیال کار تشکیل می دهند، چوک می گویند.

    لوله و اتصالات گاز (1)

     

    طبقه بندی اتصالات برای خطوط لوله گاز

    همه انواع اتصالات شیرهای گاز موجود را می توان بسته به هدف آنها به موارد زیر تقسیم کرد:

    • قفل کردن: اتصالات برای خاموش شدن دوره ای سیم های گاز ، دستگاه ها، تجهیزات بخش های جداگانه. این نوع شامل شیرهای دروازه شیر گاز است.
    • امنیت: برای جلوگیری از خطر افزایش فشار گاز بیش از هنجارهای تعیین شده عمل می کند. این نوع شیر شامل یک شیر کاهش فشار است.
    • تنظیمی: طراحی شده برای تغییر و حفظ فشار در محدوده های تعیین شده. اینها دمپرها، دروازه ها و غیره هستند.
    • عمل معکوس: برای جلوگیری از تغییر جهت حرکت گاز؛
    • اضطراری و خاموشی: برای خاتمه سریع خودکار حرکت گاز در جهت بخش اضطراری در صورت نقض حالت مشخص شده. این نوع شیر شامل یک شیر اطمینان است.
    • تخلیه میعانات: کسی که در حالت خودکار میعانات را حذف می کند ، میعانات را جمع می کند – کلکتورها و در بخش های پایین شبکه های لوله کشی. کنترل فشار جرم عبوری، دما و غیره را تعیین می کند.

     

    لوله و اتصالات گاز (2)

    بر اساس روش کنترل، شیرها می توانند دو نوع باشند: مدیریت شده و اتوماتیک.

    اولین مورد با دستکاری دستی یا با استفاده از درایو هدایت می شود: پنوماتیک، هیدرولیک، الکترومغناطیسی، الکتریکی.

    از نظر نحوه اتصال لوله، دستگاه ها و اتصالات سیستم های گازرسانی عبارتند از:

    فلنج دار: برای اتصالات لوله با گذرگاه متوسط ​​بزرگتر از ۵۰ میلی متر استفاده می شود. اتصال به لوله ها با پیچاندن فلنج ها به یکدیگر انجام می شود. مزیت اصلی چنین اتصالاتی امکان اتصال چندگانه تاسیسات جدید استحکام و قابلیت اطمینان زیاد است. یک کاربرد جهانی نیز می تواند ایجاد شود. به عنوان یک نقطه ضعف، فقط جرم بزرگ و ابعاد بزرگ چنین قطعاتی متمایز می شود.

    کوپلینگ: برای اتصال دستگاه هایی با گذرگاه ۶۵ میلی متر یا کمتر. اتصال با استفاده از کوپلینگ هایی با نخ واقع در آنها انجام می شود. نقطه ضعف اتصالات کلاچ این است که نخ به تدریج پاک می شود.

    بیل با رزوه خارجییک دستگاه به دستگاه دیگری پیچ می شود.

    جوش: امروزه به ندرت از اتصالات لوله غیر قابل جداسازی استفاده می شود . مزایای این روش سفتی قابل اعتماد و به حداقل رساندن اقدامات تعمیر و نگهداری است. معایب آن عبارتند از دشواری ناشی از نیاز به تعمیر برچیدن اتصال زمانی که بخش خط لوله گاز به سادگی قطع می شود.

    نوک پستان: اتصالات لوله با یک نوک پستان متصل می شوند.

    کوپلر: نازل ها با ناودانی و مهره های واقع در امتداد اتصالات به فلنج های لوله متصل می شوند.

    نوک سینه ها: اتصالات لوله ، مهره اتصال و حلقه های O متصل می شوند. این یک روش اتصال قابل جدا شدن قابل اعتماد است.

    علاوه بر موارد فوق، راه های دیگری نیز برای اتصال لوله و شیرهای گاز وجود دارد، اما زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین، فراموش نکنید که عملکرد خط لوله و قابلیت اطمینان کل سیستم توزیع گاز به کیفیت اتصال انجام شده بستگی دارد.

     

    لوله و اتصالات گاز (3)

    تاسیسات گازی شامل لوله کشی ، اتصالات و تجهیزات گازی است که امکان انتقال گاز و استفاده در ساختمان  و شبکه شهری را فراهم می کند. اتصالات خطوط لوله گاز در سراسر جهان، ابعاد کاملاً متفاوتی دارند. هنگام کار بر روی خطوط لوله و اتصالات گاز، باید اطمینان حاصل شود که منطقه ای که در آن مخلوط گاز-هوای انفجاری تشکیل شده یا انتظار می رود، مشخص شده باشد. پس از اتمام کار روی خطوط گاز، ناظر باید اطمینان حاصل کند که خطوط گاز در منطقه کار تحت شرایط عملیاتی سفت هستند.

    لوله های گازی  با استفاده از اتصالات متصل می شوند. در تاسیسات معمولی خطوط گاز، برای اطمینان از عدم نشتی، همیشه باید از نوار تفلون یا ترکیب اتصال لوله بر روی رزوه ها استفاده شود. اگر از نوار درزگیر نخ لوله استفاده می‌کنید، آن را به دور نخ بپیچید و آن را داخل اتصالات بکشید. هنگام اتصال لوله ها و اتصالات گازی به اجاق گاز، مهم است که از نوار تفلون که برای اتصالات گاز طراحی شده است، استفاده کنید نه از نوار تفلون که برای لوله های آب طراحی شده است. نوار تفلون رزوه های اتصالات گاز را آب بندی می کند و از ایجاد نشتی جلوگیری می کند. فولاد، مس، برنج: رایج ترین لوله گاز ی است. برخی از تاسیسات به طور خاص استفاده از مس را ممنوع می کنند.

     

    لوله و اتصالات گاز (4)

    تعداد زیادی از اتصالات گاز برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم های گاز استفاده می شود. آنها باید توسط DVGW برای ایمنی عملیاتی آزمایش شوند. اگر شرایط لازم را داشته باشند، نشان DVGW دریافت می کنند. فقط اتصالات با علامت DVGW را می توان در خطوط گاز نصب کرد. نصب صحیح گاز بر عهده نصاب گاز مورد تایید شرکت تامین انرژی می باشد. رایج ترین اتصالات احتمالاً دستگاه خاموش کننده در طرح های مختلف است. شیرهای قطع باید بعد از ورودی خانه به عنوان یک دستگاه قطع کننده اصلی (HAE)، در جلوی هر دستگاه مصرف کننده گاز، در مقابل هر متر، بین اتصال خانه و خط داخلی، برای جداسازی نصب شوند. بخش های خط لغزنده، شیر به عنوان اتصالات استفاده می شود.

     

    لوله و اتصالات گاز (5)

    لغزنده صفحه یا پیستون به کمک یک دوک نخی عمود بر جریان حرکت می کند. لغزنده ها به آرامی بسته می شوند و هنگام باز شدن سطح مقطع کامل را آزاد می کنند، به این معنی که افت فشار کم است. شیرهای دروازه ای در خطوط فشار قوی و متوسط نصب می شوند. شیرهای گیت گوه ای با ساقه بالارونده در خطوط گاز استفاده می شود. احتیاط: مشخصات فشار اسمی روی محفظه را رعایت کنید، چرخ دستی را به سمت بالا یا به پهلو قرار دهید. خروس های دوشاخه این ها دارای یک قسمت دوار مخروطی سوراخ شده به نام دوشاخه هستند. وقتی جوجه ۹۰ درجه بچرخد خروس ها بسته می شوند. هنگام بسته شدن سریع گاز هیچ ضربه فشاری ایجاد نمی کند به همین دلیل می توان آن را به سرعت بست تا در صورت خطر از یک چهارم دور برای خاموش شدن فوری استفاده شود. خروس ها با پلاگین مخروطی دارای مهر و موم فلزی هستند. برای انجام این کار، دوشاخه را با کمک یک مهره یا فنر به داخل محفظه فشار می دهند. دوشاخه ها فقط در خطوط کم فشار و تا قطر اسمی DN 40 مجاز هستند. طبق قوانین فنی تاسیسات گازی (TRGI) و قوانین فنی گاز مایع (TRF)، فقط خروس هایی با کف بسته مجاز هستند. احتیاط: یک دستگاه خاموش کننده حرارتی باید در جلوی هر دستگاه مصرفی نصب شود. دریچه های توپ آنها به طور جهانی استفاده می شوند.

     

    بیشتر بدانید
    اتصالات سازه های فولادی

    اتصالات در سازه های فولادی

    اتصالات در سازه های فولادی

    به مجموعه ای از اعضای فولادی مانند ستون و تیرهای فولادی که از طریق اتصالات به یکدیگر متصل شده و یک واحد یکپارچه را تشکیل دهند، اسکلت فلزی می گویند. در سازه های فولادی اتصالات و جزئیات آنها دارای اهمیت بسیار است.

    اتصالات در سازه های فولادی به چه معنا است

    برای اینکه بتوانیم چند قطعه در ساختمان فولادی را به یکدیگر وصل کنیم نیاز به یک قطعه رابط داریم که با کمک جوش دادن آن قطعات را به یکدیگر وصل کنیم. در واقع نقش اتصالات در سازه های فولادی تقسیم کردن نیرو ها بین اعضا و متصل کردن اجزای مختلف یک سازه فولادی است. در این نوشته قصد داریم انواع اتصالات در سازه های فولادی را برای شما تشریح کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

    اتصالات سازه های فولادی را می توان به روش های مختلف دسته بندی نمود. از نظر اعضای متصل شونده و مصالح تشکیل دهنده می توان اتصالات سازه های معمولی را به سه گروه بتنی، فولادی و مختط تقسیم کرد. از لحاظ درجه گیرداری، اتصالات سازه های فولادی به سه دسته اتصالات ساده، گیردار و نیمه گیردار تقسیم می شوند.

    انواع مختلف اتصالات فولادی

    اتصالات گیردار در سازه های فولادی

    این اتصالات ظاهری شبیه صلیب دارند و تیر متصل به ستون اجازه حرکت در هیچ کدام از جهات X, Y , Z نداردو تنها لنگر یا ممان انجام می شود. در این نوع از اتصال حتما باید گیرداری کامل ایجاد شود برای این کار از ورق زیرسری به عنوان نشیمن و از ورق روسری یا در صورت نیاز از نبشی جان استفاده می گردد. این اتصالات را می توان از طریق جوش مستقیم یا به صورت فلنچی و یا از طریق ورق اسپیلایس و به صورت پیچ و مهره اجرا کرد.

    اتصالات مفصلی در سازه های فولادی

    اتصال مفصلی ممان یا لنگر را منتقل نمی کند و مانع از حرکت اعضا در دو جهت X, Y می شود. به همین دلیل در این روش از ورق های گیردار استفاده نمی شود. و فقط قسمت پایین و بالای اتصال را از طریق جوش زدن به ستون متصل می کنند. در واقع در اتصالات مفصلی از یک نشیمن و در مواقع لزوم از ورق یا نبشی جان استفاده می شود.

    اتصالات بادبند در سازه های فولادی

    بادبندها یکی از اعضای سازه فولادی محسوب می شوند که وظیفه اصلی این اتصالات، انتقال و تحمل نیروهای جانبی می باشد. تا زمانی که بارهای جانبی مانند نیروی باد و زلزله به سازه وارد نشود این اتصالات عملکرد خود را به درستی نشان نمی دهند. اندازه پروفیل انتخاب شده برای بادبند، ابعاد جوش و ضخامت ورق های اتصالی از نکات مهمی هستند که که در اتصالات بادبندها اهمیت بالایی دارند و باید رعایت شوند.

    بیشتر بدانید

    لوله پلی اتیلن فشارقوی

    لوله پلی اتیلن فشارقوی 

    از انواع لوله های پلی اتیلن می توان لوله پلی اتیلن فشار قوی را نام برد که جزو لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر می باشد. این لوله ها یکی از پر مصرف ترین لوله هادر دنیا شناخته شده اند. همانطور که از اسم این لوله ها مشخص است از جنس پلی اتیلن ساخته شده اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع لوله های پلی اتیلن و کاربردهای آن بپردازیم.

    تعریف لوله پلی اتیلن فشارقوی

    این لوله ها یک نوع از لوله های پلی اتلین هستند که می توان در فشار کاری ۶ تا ۳۲ اتمسفر از آنها استفاده کرد. این لوله ها با چگالی بالا HDPE و در دو گرید HDPE100 و HDPE80 ساخته می شود. این لوله ها در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرارداد و اغلب تحت فشار مستقیم پمپ هستند. بنابراین برای افزایش استحکام و طول عمر لوله های پلی اتیلن، از موادی که دارای ترکیبات ضد اشعه آفتاب (آنتی یووی) می باشد استفاده می شود. از این لوله ها برای منتقل کردن آب با فشار بالا در مسیرهایی ناهموار و دارای شیب استفاده می شود.

    لوله های پلی اتلین فشار قوی یکی از انواع لوله های فشارقوی هستند که دارای کاربرد های متفاوتی می باشند. از مهمترین کاربردهای این لوله ها می توان به انتقال گاز های طبیعی، انتقال فاضلاب شهری و روستایی، انتقال فاضلاب صنعتی، سیستم های آبیاری متحرک نام برد. از ویژگی های مهم لوله پلی اتیلن فشار قوی می توان به وزن سبک و مقاومت بالا در برابر تغییر شرایط و ترک خوردگی اشاره کرد.

    مواد اولیه که برای تولید لوله های فشار قوی استفاده می شود مواد پلی اتیلن مشکی است. برای دسته بندی لوله های پلی اتیلن بر روی بدنه آنها نوارهای رنگی کشیده می شود که نشان دهنده کاربرد این لوله ها می باشد.

    نوار آبی: لوله هایی که برای انتقال خطوط آب استفاده می شود

    نوار قرمز رنگ: برای انتقال خطوط فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

    نوار زرد: برای انتقال خطوط گاز استفاده می شود.

     انواع مختلف لوله پلی اتیلن فشارقوی

    ۱- لوله تک جداره پلی اتیلن(تحت فشار)

    از این لوله ها برای انتقال فاضلاب، آب، محافظت از کابل برق و مخابرات و … استفاده می شود.

    ۲- لوله های دو جداره  پلی اتیلن (ثقلی)

    برای انتقال سیالات بدون فشار داخلی و جریان ثقلی تولید می شود. از این لوله های فشارقوی برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه های بزرگ و کوچک که بدون فشار و به صورت ثقلی هستند، استفاده می شود. این لوله ها می توانند نیروهای ترافیکی و زیر سطحی بالا و فشار خارجی را تحمل کنند.

    بیشتر بدانید
    اتصالات مانیسمان

    انواع اتصالات لوله مانیسمان

    انواع اتصالات لوله مانیسمان

    همانطور که می دانید لوله مانیسمان یکی از انواع لوله ها می باشد که در تولید آن، هیچ گونه جای جوش و درز وجود ندارد. برای وصل کردن انواع لوله ها به یکدیگر و همچنین هدایت لوله کشی در مسیر مورد نظر باید از اتصالات استفاده شود. اتصالات استفاده شده باید با نوع لوله هماهنگی داشته باشد زیرا بر پایداری و مقاومت خطوط لوله کشی تاثیر به سزایی دارد. روش ساخت اتصالات مانیسمان مشابه لوله های مانیسمان است. یعنی در فرایند تولید این اتصالات جای درز و جوش وجود ندارد. از این اتصالات بیشتر در مواقعی که لوله کشی دارای شرایط حساس است، استفاده می شود. اتصالات لوله مانیسمان انواع مختلفی دارد ما در این نوشته همراه شما هستیم تا انواع مختلف اتصالات  مانیسمان را معرفی نماییم.

    انواع مختلف اتصالات لوله مانیسمان

    اتصالات مانیسمان در انواع مختلف تولید شده است تا در هر شرایطی قابل استفاده باشد. انواع رایج این اتصالات عبارتند از:

    ۱- اتصالات مانیسمان زانویی 

    برای تغییر مسیر لوله کشی از اتصالات زانویی استفاده می شود. این اتصالات در دو حالت متفاوت و با زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه تولید می شود از این زانویی برای اتصال دولوله به یکدیگر استفاده می شود. برای این کار اتصالات را بین دو لوله قرار داده و با استفاده از جوشکاری آنها را به یکدیگر متصل می کنند.

    ۲- اتصالات مانیسمان سه راهی 

    یکی از انواع متداول اتصالات مانیسمان، سه راهس می باشد که در دو نوع متفاوت تولید  می شود. نوع اول برای اتصال دو لوله با قطر یکسان استفاده می شود. نوع دوم برای اتصال لوله با قطر های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل می توان یک لوله را به سه لوله باقطر مختلف متصل کرد.

    ۳- اتصالات مانیسمان تبدیل 

    برای متصل کردن دو لوله با قطر متفاوت و یا تغییر اندازه سر لوله از این اتصالات استفاده می شود. اتصالات تبدیل مانیسمان به گونه ای طراحی شده که یک طرف آن کوچک و طرف دیگر بزرگ تر است. و برای وصل کرد یک لوله کوچک به یک لوله بزرگ و برعکس از این اتصالات مانیسمان استفاده می شود.

    ۴- اتصالات مانیسمان گپ

    از اتصالات گپ مانیسمان برای مسدود کردن خطوط لوله کشی استفاده می شود که در اندازه های متفاوتی تولید می شود. هنگام مسدود کردن انتهای لوله کشی با استفاده از جوش گپ را به لوله متصل می کنند.

    ۵- اتصالات مانیسمان چهار شاخه 

    اتصالات چهار راهی یا چهارشاخه ظاهری همانند صلیب دارند و هر گاه در مسیر لوله کشی نیاز باشد تا ۴ لوله را به یکدیگر متصل شود، از این اتصالات مانیسمان استفاده می شود.

     

     

    بیشتر بدانید

    کارشناس 09129273124