لوله مانیسمان رده ۱۰

مشخصات لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان رده ۱۰ یکی از این محصولات متنوع لوله‌ها می‌باشند که خود انواع مختلفی چه از لحاظ شکل ظاهری و چه از لحاظ کاربرد دارد. به طور کلی این مقاطع طویل و توخالی در دو نوع درزدار و بدون درز در واحدهای صنعتی تولید می‌شود که هر کدام شیوه تولید و خصوصیات و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر این لوله ها خواهیم پرداخت.

لوله مانیسمان رده ۱۰ بدون درز در بازار با نام لوله مانیسمان و به عنوان مقاطع ضخیم و بسیار مقاوم تحت فشار شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری، به دلیل نام مخترع آن می‌باشد. برادران مانیسمان برای اولین بار در آلمان اقدام به تولید لوله بدون درز کردند که بعد از آن این مقاطع نام لوله مانیسمان رده ۱۰ را به خود گرفت. به طور کلی برای ساخت مقاطع بدون درز شمش فولادی را به شیوه نورد گرم حرارت داده سپس با شلیک سمبه ماتریس شمش را سوراخ و با عبور دادن از قالب‌های مخصوص کشش و نورد به سایزهای مورد نظر تبدیل و راهی کنترل کیفی نهایی می‌کنند. بیشترین درصد لوله مانیسمان رده ۱۰ موجود در بازار ایران از واردات کشور چین تامین می‌شود البته تولیدکنندگانی از قبیل کارخانه فولاد اهواز خط تولید فعال مقاطع مانیسمان را دارد.

مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان رده ۱۰ بدون درز لوله های یکپارچه از فولاد جامد که به صورت ورق یا میله تشکیل شده است تشکیل می شوند و به شکل گرد جامد معروف به “تخته” شکل می گیرند که سپس گرم می شوند و بر روی شکلی مانند میله سوراخ شده گرم می شوند تا لوله یا پوسته توخالی ایجاد کنند. این نوع لوله ها به دلیل توانایی مقاومت لوله مانیسمان رده ۱۰ در برابر فشار در مقایسه با سایر روشهای فرآیند ساخت لوله و همچنین سریع و مقرون به صرفه شناخته شده اند. لوله های یکپارچه به طور کلی در خطوط گاز و همچنین لوله هایی که دارای مایعات هستند استفاده می شود (JSTEEL، ۲۰۱۷). از آنجا که لوله های بدون درز قادر به تحمل فشارهای زیاد هستند ، آنها همچنین در برنامه های فشار قوی از جمله پالایشگاه ها ، سیلندرهای هیدرولیک ، صنایع هیدروکربن و در زیرساخت های نفت و گاز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند (Pearlite Steel، ۲۰۱۷). در مقایسه با انواع دیگر لوله کشی ، لوله های بدون درز نیازی به جوش و اتصالات ندارند و به سادگی توسط سطوح گرد جامد تشکیل می شوند که به استحکام و سایر خصوصیات آن از جمله مقاومت در برابر خوردگی می افزاید. لوله مانیسمان رده ۱۰مطابق گفته ASME ، این لوله ها همچنین در مقاومت در برابر فشار مکانیکی مؤثرتر بوده و فشار عملیاتی بالاتری نسبت به لوله های جوش داده شده دارند که به عنوان لوله های بدون درز شناخته می شوند (Ferrostaal، ۲۰۱۷). به طور کلی ، کاربرد لوله های بدون درز به ضخامت دیواره لوله مانیسمان رده ۱۰ بستگی دارد. برای تولید لوله هایی با دیواره های ضخیم تر نیاز به درجه حرارت بالاتر است که باعث کاهش مقاومت در برابر تغییر شکل و در نتیجه انحراف بیشتر می شود.

رده لوله چیست؟

♣در بازار برای بیان ضخامت و وزن لوله از اصطلاح رده استفاده میشود. این پارامتر در واقع همان اسکجول لوله است. اسکجول لوله معیاری است که امروزه برای تعیین ضخامت جداره لوله ها هستند.